Ontdek de

Klik om te vergroten..

Ontdek

Het waargebeurde verhaal van Ans en Wim

Stadsmuseum Doetinchem heeft een ‘Striproute’ ontwikkeld: een stadswandeling van circa 2 km in de vorm van een stripverhaal, met tekeningen door Roel Venderbosch.

Het stripverhaal vertelt over één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in de geschiedenis van de stad. De binnenstad van Doetinchem is op 19, 21 en 23 maart 1945 door de geallieerden zwaar gebombardeerd. Er vielen talloze slachtoffers en van de historische binnenstad bleef weinig over. Het straatbeeld is door deze bombardementen enorm aangetast: Doetinchem veranderde in een Wederopbouw-stad.

14 strippagina’s verspreid over de binnenstad, vertellen het verhaal van ooggetuigen Ans en Wim, die de bombardementen op Doetinchem als kinderen meemaakten.

Beluister het verhaal van Wim Scheerder

Beluister het verhaal van Ans van As

Plattegrond Striproute

Het stripverhaal is mede mogelijk gemaakt door provincie Gelderland, Erfgoed Gelderland, ECAL, Binnenstadbedrijf Doetinchem, gemeente Doetinchem, Stichting Doetinchem Herdenkt en Gilde Doetinchem.

Rondleiding langs het stripverhaal samen met Gilde Doetinchem

Het Stadsmuseum heeft de samenwerking gezocht met Gilde Doetinchem om meer achtergrond informatie te vertellen over de periode rondom de Tweede Wereldoorlog in Doetinchem. Het is een kindvriendelijke rondleiding geworden met als basis het stripverhaal. De rondleider van het Gilde geeft verdieping door meer te vertellen over Doetinchem tijdens de oorlog en beelden te tonen van vóór en ná het bombardement. De route is circa 2 km lang en duurt 1 tot 1,5 uur.

Elke 3de zaterdag van de maand
Het Stripverhaal ‘Bombardementen op Doetinchem’ onder leiding van een rondleider van het Gilde Doetinchem start maandelijks op de 3e zaterdag van de maand om 14.00 uur bij het Stadsmuseum Doetinchem.
De kosten voor deelname bedraagt € 5,00 p.p. en de excursie is alleen te reserveren bij de VVV/Stadsmuseum Doetinchem.